Przewodnik edukacyjny
Człowiek uczy się przez całe życie
Polecamy
  • PolBAN - Busines Angels Club
  • linkedin
  • Studia podyplomowe
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • merlin.pl - księgarnia internetowa
  • Portal Innowacji
  • Portal Medyczny MEDtube
Wersja do druku

Aktualności

2008-09-12 Byle nie we własnym sosie

„Puls Biznesu": Czy to prawda, że polscy menedżerowie rzadziej niż kilka lat temu wybierają studia MBA?

 

Bogdan Gorczyca, dyrektor ds. programów nauczania i MBA w Polish Open University (POU): Wbrew obiegowym opiniom zainteresowanie programami MBA utrzymuje się u nas na stałym poziomie, a nawet minimalnie rośnie. To tendencja odmienna od obserwowanej np. w Wielkiej Brytanii, gdzie rzeczywiście ten rodzaj studiów nie cieszy się tak dużą popularnością jak kiedyś.

 

Z jakich kręgów rekrutują się kandydaci na studia MBA?

 

Najczęściej z dwóch grup. Pierwszą stanowią osoby, które ukończyły studia ekonomiczne lub z zakresu zarządzania i chcą poszerzyć wiedzę. Druga kategoria to ludzie, którzy chcieliby awansować, lecz nie mają wykształcenia biznesowego. Są to głównie pracownicy z wykształceniem technicznym, a ostatnio coraz częściej także informatycy czy, mówiąc ogólniej, eksperci od nowych technologii. Myślę, że jest to spowodowane szybkim rozwojem tych dziedzin, a co za tym idzie — rosnącym w nich zapotrzebowaniem na kadrę zarządzającą. Większość kandydatów na studia MBA w naszej uczelni to menedżerowie kierujący średnią grupą pracowników, liczącą powyżej dziesięć osób.

 

Jaką wartość na rynku pracy ma dyplom MBA?

 

Studia MBA to inwestycja. Z tym że zyskuje się nie tylko wiedzę i umiejętności praktyczne, ale również okazję do zbudowania sieci kontaktów, tak istotnych w biznesie. Networking zawsze będzie się opłacał zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Absolwenci MBA podkreślają ponadto, że dobrze prowadzone programy menedżerskie doskonalą umiejętność uczenia się przez całe życie. Czyni ich to bardziej otwartymi na zmiany, daje poczucie gotowości do podejmowania nowych wyzwań.

 

W jakim kierunku będą się rozwijać programy menedżerskie?

 

 Jednym z coraz bardziej widocznych trendów jest internacjonalizacja studiów MBA Przejawia się ona w tworzeniu międzynarodowych grup słuchaczy, ale również w organizowaniu wspólnych zajęć podczas wizyt studentów uczelni partnerskich. Ten kierunek rozwoju MBA uważam za bardzo wartościowy. Znacznie niżej oceniam modę na tzw. specjalistyczne MBA np. dla inżynierów czy lekarzy. Taka edukacja pozbawia uczestników istotnego waloru klasycznych studiów MBA takich jak możliwość spojrzenia na znane im problemy z wielu różnych perspektyw. Tzw. własny sosik z reguły nie sprzyja rozwojowi.

 

Rozmawiał Mirosław Konkol

 

Źródło: Puls Biznesu


Wyróżnione