Przewodnik edukacyjny
Człowiek uczy się przez całe życie
Polecamy
  • PolBAN - Busines Angels Club
  • linkedin
  • Studia podyplomowe
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • merlin.pl - księgarnia internetowa
  • Portal Innowacji
  • Portal Medyczny MEDtube
Wersja do druku

Aktualności

2008-11-26 MBA w nowej odsłonie

Słuchacze, którzy tej jesieni rozpoczęli studia MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej, podczas zajęć z ekonomii mogą liczyć na cykl wykładów i warsztatów na temat obecnego kryzysu finansowego wraz z wyjaśnieniem jego mechanizmów. - Programy MBA muszą się dostosowywać do wymogów gospodarki - podkreśla dyrektor szkoły, prof. Witold Orłowski. Jak dodaje, o ile kwestie „kryzysowe" włączono teraz do programu zajęć ad hoc, o tyle na dłuższą metę szkoła planuje większe zmiany. Będzie rozbudowywać tematykę związaną ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR), zarządzaniem ryzykiem finansowym i etyką. Podobne zmiany planuje zresztą większość renomowanych studiów MBA zarówno w Polsce, jak i na świecie.

 - W każdym z programów MBA zwiększa się teraz nacisk na problematykę społecznej odpowiedzialności biznesu - podkreśla prof. Roman Głowacki dyrektor Centrum Kształcenia Menedżerów (CMT) przy Wydziale Zarządzania UW. W rym roku w programie studiów International MBA pojawił się nowy przedmiot związany z zarządzaniem finansami w burzliwych czasach.

 

Przedmioty na czasie

Dodatkowe wykłady dotyczące CSR oraz skutków kryzysu finansowego wprowadziła w tym roku w programie MBA Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, zwiększając też o jedną trzecią (do 12) liczbę godzin poświęconych etyce w biznesie. Przyczyny kryzysu analizują też podczas zajęć z ekonomii menedżerskiej i finansów słuchacze studiów MBA w Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie w rym roku rozszerzono program o etykę biznesu, CSR, corporate governance, psychologię rynków finansowych oraz zarządzanie ryzykiem finansowym i inwestycyjnym. Choć, jak podkreśla rzecznik uczelni Anna Paciorek, nowe przedmioty wprowadzono w związku ze staraniami o prestiżową akredytację AMBA, to okazały się one bardzo na czasie. Zmiany merytoryczne zapowiada też prof. Marian Geldner, dyrektor programu Warsaw Executive MBA (WEMBA), który Szkoła Główna Handlowa organizuje wraz z Uniwersytetem Minnesoty. Jak dodaje już teraz w programach wielu przedmiotów więcej miejsca zajmą różne aspekty kryzysu finansowego. Specjalne wykłady dotyczące problemów związanych z kryzysem finansowym mieli też przygotować wykładowcy z dziedziny zarządzania finansowego w przedsiębiorstwie i finansów międzynarodowych Canadian Executive MBA, czyli CEMBA (także w SGH).

 

Rekrutacyjna hossa

Kryzys, który wpłynął na zmiany w programach MBA, nie odbił się natomiast na tegorocznej rekrutacji. Tutaj widać raczej efekty kilkuletniej koniunktury, która zachęciła wiele firm do inwestycji w kadry. Renomowane programy mogły przebierać wśród kandydatów korzystających często ze wsparcia finansowego pracodawcy. Jest ono istotne, biorąc pod uwagę, że studia MBA kosztują przeciętnie 28,7 tys. zł, a ceny najdroższych sięgają 86 tys. zł. Jak przypomina prof. Orłowski, decyzje o wysłaniu pracowników na studia MBA firmy podejmowały na wiosnę, po podsumowaniu kolejnego roku prosperity. - Ten, komu się wtedy udało załatwić finansowanie studiów, może się dziś uważać za szczęściarza - ocenia szef Szkoły Biznesu PW, gdzie w tym roku aż pięciu kandydatów rywalizowało o każde z 70 miejsc w programie Executive MBA. W CMT o 25 miejsc na pierwszym roku studiów International MBA starało się 70 kandydatów, w tym prawie 30 proc. cudzoziemców. Dużo więcej chętnych niż miejsc było w tym roku na studiach CEMBA w Szkole Głównej Handlowej; o 39 miejsc ubiegało się 60 osób. W Akademii Koźmińskiego, gdzie w tym roku na studia MBA zgłosiło się 220 chętnych, na najbardziej obleganym Executive MBA o 35 miejsc walczyło 75 kandydatów. - Ale nie mieliśmy też problemu z rekrutacją na inne programy MBA - zaznacza Anna Paciorek. Jak dodaje, sporym zainteresowaniem cieszył się też prestiżowy (i kosztowny) program Euro*MBA, wspólny projekt sześciu europejskich szkół biznesu, w tym Akademii Koźmińskiego. W tym roku studia, gdzie cztery semestry kosztują 25,5 tys. euro, zaczął pierwszy student z Polski. Nie dla wszystkich chętnych starczyło w tym roku miejsc w programie Warsaw-Illinois Executive MBA (WIEMBA) na Wydziale Zarządzania UW. - Dla nas ważne jest to, że 60 proc. naszych studentów to osoby z dużym doświadczeniem i na wysokich stanowiskach kierowniczych - podkreśla koordynator programu Tomasz Ludwicki.


Wyróżnione