Przewodnik edukacyjny
Człowiek uczy się przez całe życie
Polecamy
  • PolBAN - Busines Angels Club
  • linkedin
  • Studia podyplomowe
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • merlin.pl - księgarnia internetowa
  • Portal Innowacji
  • Portal Medyczny MEDtube
Wersja do druku

Aktualności

2009-03-06 Wykorzystaj potencjał

„Puls Biznesu": Komu jest potrzebny coaching?

Bogdan Łapiński, coach i partner zarządzający Corporate Coach U Poland: Każdemu, bo to metoda odkrywania naszego potencjału. Mało kto wykorzystuje swoją wiedzę, umiejętności, doświadczenie, talent w 100 procentach. Coaching pomaga zwiększyć efektywność. Inspiruje, podnosi świadomość, pokazuje nowe możliwości. Daje też motywację do działania.

 

Kiedy jest potrzebny?

Najczęściej, gdy wchodzimy w nowe sytuacje: nowa praca, stanowisko, zakres obowiązków. Warto skorzystać z pomocy coacha, gdy jest kryzys, przeżywamy trudności, narósł jakiś problem, na który warto spojrzeć z innej perspektywy i zmienić zachowania lub strategię radzenia sobie w określonych sytuacjach Czasem menedżer potrzebuje partnera do omówienia czy konfrontowania swoich pomysłów. Bywamy też na zawodowym lub życiowym rozdrożu.

 

Podobno coach przez 50 proc. czasu słucha, a tylko przez 20 proc. mówi?

Coach nie udziela menedżerowi rad, tylko zadaje pytania i dzieli się obserwacjami, czasem doświadczeniami. Wzbogaca w ten sposób jego myślenie. Nie przekonuje do żadnego rozwiązania. Jest inspiratorem i katalizatorem. To menedżer decyduje, co zrobi z problemem. Kto chce skorzystać z coachingu, musi chcieć w życiu coś rozwinąć, wprowadzić na wyższy poziom. Coach zachęca do próbowania nowych rozwiązań i wybierania tego, które najbardziej menedżerowi odpowiada. Czasem coachowany dostaje zadania. Na przykład, gdy pracujemy nad tym, żeby lepiej dbał o rozwój pracowników, bo są niezadowoleni, coach może poprosić, by między sesjami porozmawiał z podwładnym o jego rozwoju. Przed ćwiczeniem pytamy menedżera, co jest dla niego w tym trudne, gdzie są bariery.

 

Jakie pytania zada pan menedżerowi, który ma problem z delegowaniem obowiązków?

Jak rozumie delegowanie, jak robi to w tej chwili, co jest w tym efektywne, co najważniejsze, czy zna ludzi, którzy, według niego, robią to bardzo dobrze, czym się charakteryzują.

 

Ile trwa coachowanie?

Na ogół od 6 do 12 godzinnych spotkań w kilka miesięcy. Na pierwszym omawia się cele: co ma się zmienić, co menedżer ma udoskonalić. Ale nim przystąpimy do pracy z menedżerem, chcemy dostarczyć mu jak najwięcej informacji, które pomogą mu określić, co powinien w sobie rozwinąć. Rozmawiamy z jego szefem, podwładnymi. Bardzo pomocna jest metoda oceny 360 stopni. Menedżer dowiaduje się jak jest postrzegany, jaki ma poziom zaufania w środowisku.

 

Ile kosztuje coaching?

Od 600 do 2 tys. zł za godzinę. Oczywiście, na cenę wpływają cele coachingu, czas, jaki trzeba na to poświęcić, stanowisko menedżera, wielkość firmy, liczba osób coachowanych. A także autorytet coacha, jego doświadczenie.

 

Dlaczego aż tyle?

Przed coachem stawia się wysokie wymagania co do specjalistycznej wiedzy, doświadczenia, umiejętności interpersonalnych i skuteczności. Skoro coach wnosi tak dużą wartość, to musi być ona odpowiednio wyceniona.

 

To może lepiej skończyć MBA lub szkolenia menedżerskie?

Szkolenie to transfer wiedzy i umiejętności. W coachingu zakładamy, że menedżer już wie i umie, ale nie potrafi tego wykorzystać. Dlatego coaching jest często wykorzystywany— i słusznie —jako wzmocnienie szkoleń.

 

Studia podyplomowe, szkolenia dają wiedzę, ale jak to się ma do tego, co menedżer ma do zrobienia w firmie?

Coaching pozwala zintegrować wiedzę z rolą, jako menedżera, jego stylem działania, osobowością, specyfiką sytuacji, w jakiej się znalazł. Pozwala zdefiniować swoje wartości, które bezpośrednio wpływają na zachowanie. Czasem podczas coachingu widzimy, że menedżerowi potrzeba twardej wiedzy. Wtedy najpierw zalecamy zdobycie jej właśnie podczas szkolenia lub polecamy książki i artykuły do przeczytania.

 

Kto najczęściej korzysta z coachingu?

W Polsce przede wszystkim menedżerowie z korporacji. Wynika to z ceny tej usługi i świadomości jej skuteczności Ale coraz częściej są to także właściciele przedsiębiorstw.

 

Są ludzie oporni na coaching?

Nie ma, ale są tacy, którzy nie decydują się na rozwój. Wtedy nawet najlepszy coach nie pomoże. Może się zdarzyć, że między coachem a menedżerem „nie ma chemii". Menedżer nie akceptuje coacha, nie ma do niego zaufania. Dlatego wcześniej musi mieć możliwość rozmowy z kilkoma coachami i wyboru odpowiedniej dla siebie osoby.

 

Rozmawiała: Dorota Czerwińska

 

Źródło: Puls Biznesu


Wyróżnione