Przewodnik edukacyjny
Człowiek uczy się przez całe życie
Polecamy
  • PolBAN - Busines Angels Club
  • linkedin
  • Studia podyplomowe
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego
  • Klub Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • merlin.pl - księgarnia internetowa
  • Portal Innowacji
  • Portal Medyczny MEDtube
Wersja do druku

Artykuły

2014-04-07
  WSE w opinii studentów Erasmusa
O tego roku program Erasmus dodał do nazwy plus. Studenci dostrzegają tych plusów bardzo dużo - z jednej strony to świetna szansa na poznanie kultury i obcego języka, a z drugiej doskonała okazja na imprezę i wypoczynek w międzynarodowym towarzystwie. O swoich wrażeniach z pobytu w Polsce w ramach programu Erasmus opowiadają zagraniczni studenci Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera. Choć, jak twierdzą, studia w ich krajach wyglądają bardzo podobnie jak w Polsce, postanowili zasmakować edukacji za granicą w czasie jednego lub dwóch semestrów. Dla nich wyjazd do obcego kraju to nie tylko przygoda i dobra zabawa, ale także (a może przede wszystkim) cenne doświadczenie. Program Erasmus powstał przecież z myślą właśnie o studentach aktywnych, otwartych na międzynarodową karierę i wielokulturowość. O swoich spostrzeżeniach najchętniej opowiadają Turcy, Włosi i Niemcy - studenci popularnego „Erasmusa”. Charakteryzuje ich przede wszystkim duża otwartość, przyjazność, ciekawość świata i ambicja. Student z Niemiec, zapytany o korzyści, jakie dał mu wyjazd, odpowiada: „Dla mnie najcenniejsze jest to, że mogłem poznać polską kulturę oraz kultury innych krajów, dzięki nowym znajomościom z innymi studentami z Erasmusa. Mogłem poprawić swoje umiejętności zarówno w języku polskim jak i angielskim, co pomoże mi nie tylko na moim uniwersytecie, ale także później w szukaniu pracy” Co polubili w Krakowie? Przede wszystkim kawiarnie, historyczne miejsca, i nocne życie. Z entuzjazmem przyznają: „Uwielbiam to miasto! Jest niesamowite! Ma swój urok i mistyczną atmosferę. Macie dużo kawiarni, świetnych muzeów i nocne życie. Jest tyle możliwości dla studentów: koncerty, wystawy, kulturalne eventy”. Ich zdaniem, Kraków jest „zaprojektowany” dla studentów i dzięki temu zawsze coś ciekawego dzieje się w mieście. Doceniają też polską gościnność i uprzejmość mężczyzn, którzy otwierają kobietom drzwi. Każdy student ma swojego opiekuna – osobę, która tu w Polsce pomaga mu z załatwieniem najważniejszych spraw i organizowaniem czasu. Taką funkcję pełni także Joanna Rokosz, studentka III roku Filologii – Lingwistyki Stosowanej na krakowskiej WSE– Na samym początku mentor może pomóc studentowi znaleźć mieszkanie w Polsce, odpowiedzieć na jego pytania itp. Ja opiekowałam się studentem z Turcji. Wspólnie odkrywaliśmy uroki Krakowa. Byliśmy na wycieczce rowerowej wzdłuż wałów wiślanych, wybraliśmy się na Zakrzówek, a innym razem na mały polski poczęstunek – mówi. Studenci zgodnie podkreślają, że Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera jest miejscem kameralnym, z przyjemną atmosferą. Dzięki małej liczebności grup mieli szansę na intensywniejszą naukę, bliższy kontakt z prowadzącym i łatwiejszą integrację z grupą. Wykładowcy są pomocni i kompetentni, dzięki czemu studenci chętniej zadają nurtujące ich pytania, a lokalizacja uczelni w samym centrum miasta, umożliwiała im częstsze spotkania na mieście.

2014-03-08
  Konferencja SMART PM 2014 w Krakowie
Zapraszamy na IV edycję Konferencji Zarządzania Projektami SMART PM, która odbędzie się 14-15 marca 2014 roku. Organizatorem i gospodarzem konferencji jest Koło Zarządzania Projektami przy Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Konferencja Smart PM to coroczny cykl warsztatów dla wszystkich chcących podnieść swoje kompetencje z zakresu zarządzania projektami. To wydarzenie, które skupia wokół siebie zarówno praktykujących project managerów, jak i stawiających dopiero pierwsze kroki w tej dziedzinie studentów i absolwentów pokrewnych kierunków. W tegorocznej edycji, zgodnie z bieżącymi trendami oraz zapotrzebowaniem na rynku pracy, stworzyliśmy wyjątkowy program obejmujący warsztaty z zarządzania ryzykiem w projektach, zarządzanie projektami w IT oraz umiejętności miękkie a także kompleksowe szkolenie zwinnej metodyki Scrum, którą przeprowadzi firma Cohesiva. Warsztaty wspierane będą przez innowacyjne gry szkoleniowe m.in. The Project from Hell, które przeprowadzi AgilePMO, Massawa, którą przeprowadzi firma Octigo, Apollo 13, zaprezentowana zostanie przez firmę Inprogress, a także Assessment Center, które przeprowadzi Alexander Mann Solutions oraz gra symulacyjna StrategIZE, którą przeprowadzi 313 Consulting. Dodatkowo odbędzie się Bitwa Zwinne metodyki Vs Standardowe metodyki zarządzania, na żywym ringu! Uczestnicy konferencji będą mieli szansę poznać ludzi działających na tym dynamicznym rynku oraz uzyskać dyplom potwierdzający zdobycie nowych umiejętności. Przewidziano także aspekty rozrywkowe- wzorem poprzednich edycji - po pierwszym dniu konferencji odbędzie się impreza integracyjna w tramwaju, czyli słynne krakowskie TramParty. Ilość miejsc ograniczona! Więcej informacji na stronie:  http://smart-pm.pl/ Kontakt dla mediów: Iwona Stolarska Specjalista ds. Public Relations Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera tel.: 12 683 24 85, 601 496 149 e-mail: istolarska@wse.krakow.pl

2014-02-06
  Dlaczego coaching działa?
Na pytania dotyczące coachingu odpowie Marta Czepukojć – coach, terapeutka oraz trenerka rozwoju osobistego i zawodowego, założycielka OKcoaching.eu. Aktualnie prowadzi sesje coachingowe w Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie. Na czym polega coaching i jaki jest jego cel? Marta Czepukojć: Coaching jest partnerską współpracą z klientami, która prowokuje ich do twórczego myślenia. Coaching poszerza świadomość siebie: odczuwanych i przeżywanych emocji, posiadanych przekonań oraz zachowań. Polega na kreatywnym procesie, który inspiruje do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału. Celem coachingu jest towarzyszenie osobie, która jest odbiorcą coachingu w realizacji wyznaczonego przez nią celu osobistego lub zawodowego. Jak wygląda taka sesja? MC: Podczas pierwszej sesji coachingowej celem jest rozpoznanie potrzeb odbiorcy coachingu oraz wsparcie go w uświadomieniu sobie dlaczego temat lub cel wniesiony na sesję jest ważny. W wyniku takiego spotkania, może okazać się, że cel zostaje zakontraktowany, przeformułowany lub odbiorca rezygnuje z jego realizacji, gdyż uświadamia sobie, że jego główną potrzebą jest coś zupełnie innego. Np. pierwotnie jednemu klientowi zależało na założeniu własnej firmy, a w wyniku spotkań, uświadamia sobie, że głównym motywem realizacji tego celu jest potrzeba samostanowienia, niezależności i kreatywności. Ostatecznie decyduje się realizować je poprzez działalność artystyczną oraz podróże. Czy są różne rodzaje coachingu? Czy obecnie są jakieś nowe trendy? MC: W zależności od podejścia, szkoły, jak i indywidualnych opinii, możemy się spotkać z podejściami, że istnieje "jeden coaching dla wszystkich", jak i kilka jego rodzajów, np. coaching osobisty, biznesowy itd. Kryteria różnicujące rodzaj coachingu mogą odnosić się do grupy docelowej, np. coaching przywódczy bądź zakresu tematycznego lub rodzaju rozwijanych kompetencji np. coaching kompetencyjny, podejmowania decyzji. Czy coaching może być rozwiązaniem dla każdego? MC: To zależy jedynie od kluczowego tematu oraz potrzeb osoby decydującej się na spotkanie coachingowe. To klient nakreśla sytuację, w jakiej się znajduje, następnie dookreśla kluczowe problemy i wyzwania. Kolejnym krokiem jest rozpoznanie jakich zmian potrzebuje. Ważnym momentem jest określenie pola do potencjalnej współpracy oraz autentyczne i konkretne stwierdzenie, na ile coaching jest w stanie wesprzeć daną osobę w pozytywnej transformacji. Z mojego doświadczenia wynika, że coaching jako metoda jest skuteczny przy zachowaniu jasnych ram kontraktu oraz wyznaczeniu celu, który jest w obszarze wpływu klienta. Czym różni się coaching od doradztwa? W coachingu to osoba, która jest odbiorcą coachingu jesteś ekspertem. Coach jedynie zadaje pytania, proponuje doświadczenia, ćwiczenia, dzieli się narzędziami coachingowymi. To klient odpowiada sobie na pytania oraz podejmuje decyzje. Doradztwo natomiast polega na odkrywaniu potrzeb i możliwości osoby oraz proponowaniu różnych rozwiązań, sposobów i strategii ich realizacji z pozycji eksperta. Niektórzy doradcy korzystają z narzędzi coachingowych w swojej pracy, równocześnie korzystają z kwestionariuszy, testów oraz dzielą się wiedzą i doświadczeniem, jakie posiadają. Czy wszystkie problemy nadają się do coachingu? Istnieją problemy, dla których inne modalności, tj. mentoring, terapia, czy też doradztwo będą bardziej optymalne. Równocześnie istnieje bardzo szeroka gama tematów, w których można odczuć jednoznacznie przesunięcie, pożądaną zmianę oraz właśnie poprzez coaching. Do takich tematów zaliczam również tematy z życia prywatnego np. brak wystarczających kompetencji komunikacyjnych w bliskiej relacji, potrzeba nawiązywania nowych relacji, niskie poczucie własnej wartości, problem z decyzyjnością. Ważny jest poziom zaawansowania problemu, z którym osoba przychodzi i potrzeby oraz świadomość tego, z czym chce wyjść w ramach zakończonego procesu coachingowego. W takiej sytuacji rolą coacha jest odnieść się czy podejmuje się wziąć odpowiedzialność za współpracę. Co jeśli coach zna najlepsze możliwe rozwiązania? Coach nie powinien sugerować rozwiązania osobie coachowanej. To osoba coachowana (z jęz. ang. cochee) jest największym ekspertem od sytuacji, w jakiej się znajduje. Coach zadaje pytania otwarte, które mają pobudzić osobę coachowaną do wygenerowania swoich własnych pomysłów. Kiedy osoba coachowana wymieni pięć pomysłów na podjęcie nowej pracy, coach może zadać pytania: Co mogłoby Ci pomóc wybrać najlepszy dla Ciebie sposób? Jakie kryteria dokonania wyboru są dla Ciebie ważne? Jakich informacji potrzebujesz, by podjąć decyzję? itd. Dlaczego coaching działa? Dzięki systematycznej pracy z coachem możliwe będzie osiągnięcie ważnych dla klienta celów, istotnych z perspektywy zawodowej lub osobistej. Np. uświadomienie sobie, w jakim obszarze działalności zawodowej najbardziej pragniesz się rozwijać; co jest Twoim wyjątkowym potencjałem osobistym; w jaki sposób uwolnić się od niepewności dotyczącej Twojej przyszłości zawodowej lub w jaki sposób zadbać o siebie, by prowadzić wystąpienia publiczne bezstresowo oraz z poczuciem spokoju. Coaching działa poprzez ludzi: coacha oraz coachee oraz ich odpowiednie nastawienie. Jeśli coach jest doświadczony, jest specjalistą od procesu, metod, narzędzi oraz w swojej postawie patrzy na klienta jako na wyjątkową, niepowtarzalną postać, klient natomiast jest otwarty na to, co nowe, bierze odpowiedzialność za dwój rozwój i zmianę oraz jasne są cele oraz zasady kontraktu współpracy, efekt zostanie osiągnięty. Zapraszamy do udziału w cyklu kilku spotkań, które koncentrują sie na rozwoju Twojego osobistego potencjału. Szczegóły dostępne na stronie: http://www.wse.krakow.pl/pl/Coaching_indywidualny

2013-12-06
  Rusza Festiwal Filmowy HumanDoc w Krakowie
2 grudnia br. o godz. 17:00 startuje krakowska edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych HumanDOC. To wyjątkowe wydarzenie łączące kino dokumentalne na najwyższym poziomie z debatami na tematy globalne. Na festiwal zapraszają Instytut Badań nad Cywilizacjami Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie, Koło Naukowe Studiów Europejskich UNIVERSUM Uniwersytetu Ekonomicznego oraz Peace and Development Studies Community. HumanDOC to wyjątkowy festiwal, który pokazuje świat w zbliżeniu: życie za mniej niż jednego dolara dziennie, walka z wykluczeniem społecznym, skutki zmian klimatycznych, pomoc międzynarodowa, konflikty. Prezentowane filmy to specjalnie wyselekcjonowane krótko- i długometrażowe dokumenty prezentujące nasze wspólne problemy, choć dotyczące różnych części świata. Ich tematyka uwrażliwia na niesprawiedliwość społeczną a przede wszystkim inspiruje do działania, pokazuje, że nawet będąc w Polsce, możemy zmieniać życie innych ludzi na lepsze i pomagać nawet w najdalszych zakątkach świata. Szczegółowy program festiwalu: 2. 12. 2013r. - Kino PAUZA (Kraków, ul. Floriańska 18)– inauguracja festiwalu godz. 17:00 - powitanie gości, godz. 17:05 - projekcja filmu "Bastoy prison", reż. Michael Kapteijns, dyskusja z ekspertami, godz. 19:00 - projekcja filmu "Ocalić twarz", reż. Sharmeen Obaid Chino i Daniel Junge, dyskusja z ekspertami, 3. 12. 2013r. - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (ul. Rakowicka 27, Pawilon C, sala D) godz. 17:30 - projekcja filmu "Bańka złudzeń", reż. Hans Petter Moland, dyskusja z ekspertami, 4. 12. 2013r. - Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera w Krakowie (ul. Westerplatte 11, aula) godz. 17:30 – projekcja filmu "Witajcie nigdzie", reż. Kate Ryan, dyskusja z ekspertami, 5. 12. 2013r. - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (ul. Rakowicka 27, Pawilon C, sala A) godz. 17:30 – projekcja filmu "Tymczasem w Mamelodii", reż. Benjamin Kahlmeyer, dyskusja z ekspertami, 6. 12. 2013r. - Wyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera w Krakowie (ul. Westerplatte11, aula) godz. 17:30 - projekcja filmu "Okresowy mężczyzna", reż. Amit Virmani, dyskusja z ekspertami, godz. 19:00 – zakończenie krakowskiej edycji festiwalu, Wstęp wolny! Serdecznie zapraszamy! Kontakt dla mediów: Iwona Stolarska Specjalista ds. Public Relations Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera tel.: 12 683 24 85, 601 496 149 e-mail: istolarska@wse.krakow.pl

2013-11-19
  Światowy Tydzień Przedsiębiorczości 2013 w Wyższej Szkole Europejskiej
W dniach 18-24 listopada br. Biuro Karier Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, zaprasza na szereg bezpłatnych wydarzeń zorganizowanych w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości (ŚTP). Wśród nich wyjątkowe spotkanie pt. „Robienie interesu życia – czyli startupy oczami inwestorów i młodych przedsiębiorców”, które odbędzie się 20 listopada (środa) o godz. 18:00 w auli WSE przy ul. Westerplatte 11.

2013-11-05
  Chiny (nie)codzienne oczami Alicji Rapsiewicz i Andrzeja Budnika spotkanie z podróżnikami

2013-10-28
  DEBATA PANELOWA „Moja aktywność kluczem do kariery” 29. października 2013
W ramach inauguracji projektu „Café Obywatelska”, któremu patronuje Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera zapraszamy na debatę pt. „Moja aktywność kluczem do kariery”, która odbędzie się 29 października 2013 r., o godz. 12.00 w auli Wyższej Szkole Europejskiej przy ulicy Westerplatte 11.PROGRAM 10:00 – 10:15 Przybycie uczestników i rejestracja 10:15 – 12:00 „Wolne wybory” - udział w happeningu i głosowaniu Komisja wyborcza: Agnieszka Doruch i wolontariusze 12:00 – 12:20 Rozpoczęcie dyskusji panelowej: Powitanie oraz informacja o projekcie „Cafe Obywatelska” Edyta Sobiecka – Koordynator projektu, Prezes „Fundacji Fenomeno” Agnieszka Doruch - Lider miasta Krakowa, Członek Zarządu „Fundacji Fenomeno” Agata Olszak-Szymula – Specjalista ds. PR, Członek Zarządu „Fundacji Fenomeno” 12:20 – 12:50 SESJA I: Zaangażowanie studentów w projekty pro-obywatelskie – Proaktywność vs. dostępność do informacji - Zuzanna Komornicka – Pełnomocnik Rektora ds. działalności studenckich, Wyższa Szkoła Europejska im. J. Tischnera w Krakowie 12:50 – 13:20 SESJA II: Czy mamy do czynienia z pokoleniem „good enough”?- stereotypizacja młodego pokolenia - Agata Anacik – Socjolog, Etnolog, Koordynator projektów badawczych, Wyższa Szkoła Europejska im. J. Tischnera w Krakowie 13:20 – 13:50 SESJA III: Wolontariat – rozwój, inspiracja, zdobywanie doświadczeń 13:50 – 14:00 Podsumowanie wyników głosowania, zamknięcie debaty. 14:00 - Poczęstunek SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!

2013-10-28
  WSTĄP DO CAFÉ OBYWATELSKA
Na czterech uczelniach w czterech miastach pod koniec października odbędą się wydarzenia inaugurujące projekt „Café Obywatelska”. Uczestnicy wezmą udział w happeningach o charakterze wolnych wyborów oraz dyskusji panelowej poświęconej tematyce aktywności obywatelskiej młodych ludzi z udziałem ekspertów w tej dziedzinie. Podczas imprez zaprezentowane zostaną wyniki sondy, przeprowadzonej wśród setki studentów z Krakowa, Nowego Sącza, Tarnowa i Rzeszowa oraz przedstawiony zostanie program projektu „Café Obywatelska”. W ramach inauguracji projektu miasto Kraków zaprasza na debatę panelową pt. : „Moja aktywność kluczem do kariery”, która odbędzie się 29 października 2013 o godz. 12.00, na Wyższej Szkole Europejskiej im. Józefa Tischnera (aula, ul. Westerplatte 11). Wydarzenie ma charakter otwarty.

2013-10-11
  Dofinansowane studia podyplomowe w WSE - tylko 390 zł!
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie handlu internetowego czy bezpieczeństwa w sieci? Zapisz się na dofinansowane studia podyplomowe w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Rekrutacja trwa do 11 października 2013 r. Studia podyplomowe dają gwarancję pogłębienia wiedzy i zdobycia cennych umiejętności. Dzięki oferowanej tematyce stwarzają szansę zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku pracy oraz gwarantują rozwój osobisty. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie w ramach projektu Kształcenie z perspektywą II oferuje cztery kierunki dofinansowanych studiów podyplomowych. Jednym z nich jest E-commerce 3.0. – kierunek stawiający na pogłębienie umiejętności w zakresie handlu internetowego. Zajęcia prowadzą doświadczeni w branży eksperci, od których dowiesz się o najnowocześniejszych oraz najbardziej efektywnych form działań marketingowych i analitycznych. Dynamiczny rozwój bezpieczeństwa teleinformatycznego powoduje, że wiedza w tym zakresie staje się nieoceniona. Kierunek Zarządzanie bezpieczeństwem w sieci przygotowuje do samodzielnego tworzenia i wdrażania polityki bezpieczeństwa, ochrony danych osobowych czy wykorzystania nowoczesnych aplikacji. Z kolei propozycją dla osób chcących zgłębić wiedzę z obszaru wykorzystania programów komputerowych w pracy e-marketera jest kierunek Technologie informacyjne w marketingu. W programie przewidziane są zarówno zagadnienia dotyczące sprawdzonych metod marketingowych takich jak pozycjonowanie stron www, jak również nowości, np. marketing mobilny. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej: www.wse.krakow.pl

2013-10-05
  Zarządzanie zasobami ludzkimi w lotnictwie – jedyne tego typu studia podyplomowe w Polsce na Uczelni Łazarskiego
Branża lotnicza rozwija się niezwykle dynamicznie, co powoduje rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę, rozumiejącą jej specyfikę. Studia podyplomowe „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Lotnictwie” są projektem innowacyjnym na rynku polskim i nie mają odpowiednika w ramach działalności innych uczelni. Program studiów ma przygotować słuchaczy do nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi w szeroko rozumianej branży lotniczej. Studia nastawione są na analizę potrzeb branży lotniczej oraz dostarczenie najnowszej wiedzy i narzędzi pracy niezbędnych kadrze kierowniczej firm. Dają możliwość poznania i zastosowania efektywnych rozwiązań w niezwykle dynamicznie zmieniającym się obszarze lotnictwa. Zagadnienia z zakresu prawa, psychologii i socjologii, stanowiące podstawowy trzon wiedzy potrzebnej menedżerowi personalnemu, zostaną przedstawione jako spójna całość, co powinno umożliwić wielostronne podejście do rozwiązywania różnych kwestii, pojawiających się w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi. Studia adresowane są do m.in.: pracowników szeroko rozumianej branży lotniczej, zajmujących się zarządzaniem kadrami – menedżerów personalnych, szkoleniowców, doradców, dyrektorów ds. kadrowych, dyrektorów ds. rozwoju personelu itp. absolwentów studiów wyższych, którzy planują lub już związani są zawodowo z branżą lotniczą, a których wiedza i umiejętności nie wystarczają do pełnienia funkcji kierowniczych w organizacjach. Ukończenie studiów powinno dać uczestnikom wiedzę i umiejętności niezbędne do pełnienia funkcji, które określa się mianem menedżera personalnego. W skład kadry wykładowców wchodzą m.in.: dr Krystyna Leszczewska - ekonomista, nauczyciel akademicki, ekspert rynku pracy oraz ZZL w małych i średnich przedsiębiorstwach, praktyk zarządzania, dr Karol Kowalewski - ekonomista, nauczyciel akademicki, praktyk zarządzania zespołem, specjalista w obszarze oceniania pracowników i wartościowania pracy, dr Robert Szostak - ekspert w obszarze komunikacji społecznej, negocjacji, mediacji, psychologii konfliktu,  trener i nauczyciel akademicki, prof. nz dr. hab. Joanna Moczydłowska - specjalista w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, nauczyciel akademicki, psycholog, doradca personalny. Profesor w Uczelni Łazarskiego, wykładowca na studiach EMBA w Instytucie Nauk Ekonomicznych PAN. Praktyk zarządzający zespołami, mgr Anna Szablewska – Mierzwa - Specjalista w obszarze szkolenia personelu pokładowego w zakresiepodstaw lotnictwa, bezpieczeństwa i procedur awaryjnych, czynnika ludzkiego w operacjach lotniczych oraz udzielania pierwszej pomocy. Od wielu lat aktywny pracownik jednych z największych na polskim rynku linii lotniczych. Autorka podręcznika dla stewardess, mgr Ewa Danecka – Łatka - Doktorantka Wydziału Zarządzania UW, nauczyciel akademicki specjalizująca się w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, certyfikowany instruktor zarządzania zasobami załogi (CRM), mgr Kamila Dudek - konsultant HR, psycholog, specjalista Employer Brandingu, mgr Marek Heidrich - psycholog, konsultant HR, specjalista do spraw rekrutacji, trener. Więcej informacji o kierunku znajduje się tutaj: http://rekrutacja.lazarski.pl/ckp/studia-podyplomowe/akademia-menedzera/zarzadzanie-zasobami-ludzkimi-w-lotnictwie/

2013-09-02
  „Własny biznes z work-life balance” - studia podyplomowe dla kobiet
Nowość na rynku usług edukacyjnych – Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego razem z Akademią Kobiet Sukcesu zaprasza panie na jedyne tego typu w Polsce studia podyplomowe „Własny biznes z work-life balance”. Studia realizowane są w ramach Akademii Liderek i trwają rok. W 2011 Parlament Europejski wystosował rezolucję w sprawie przedsiębiorczości kobiet w małych i średnich przedsiębiorstwach, gdzie rekomenduje wprowadzenie promocji kobiecej przedsiębiorczości w krajach członkowskich. Obecnie coraz więcej pań decyduje się na założenie własnej firmy, co powoduje istotne zmiany społeczno-gospodarcze. Kobiety dostają wsparcie instytucjonalne, jednak nie zawsze wiedzą, jak przygotować się do działania na własny rachunek. Mają sporo obaw i brakuje im podstawowej wiedzy z zakresu prowadzenia biznesu. Inne, których firmy już działają, próbują znaleźć złoty środek pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Często u podstaw chęci założenia własnej działalności leży pewna ważna zmiana, wynikająca np. z faktu urodzenia dziecka. Następuje etap przewartościowania dotychczasowego życia, pojawia się chęć zbudowania czegoś własnego. Innym czynnikiem jest rozwój technologiczny i środowisko startupów, w którym pojawia się coraz więcej pań. Przedsiębiorczością można się bowiem „zarazić” od innych. Własna firma nie oznacza mniejszej ilości pracy, własna firma oznacza bycie panią własnego czasu, który na nią poświęcamy. To jest niezwykle kuszące dla wielu osób. Badania Akademii Kobiet Sukcesu przeprowadzone wśród uczestniczek konferencji poświęconych tematyce kobiecego biznesu, wykazały, że aż 95% kobiet pracujących na etacie myśli o założeniu własnej firmy. Z jednej strony wiele kobiet chce prowadzić własny biznes – głównie z potrzeby samorealizacji i chęci bycia niezależną finansowo; czują też, że mają wiele cennych kompetencji pomocnych w prowadzeniu biznesu. Z drugiej strony aż 60% uczestniczek badania odkłada w czasie decyzję o rozpoczęciu własnej działalności, obawiając się głównie ryzyka i problemów związanych z finansami – niewystarczających przychodów, ponoszenia wysokich, niespodziewanych kosztów, utraty płynności finansowej lub wręcz upadku firmy w pierwszym roku działalności Wejście w świat własnych firm znacznie ułatwi ukończenie studiów podyplomowych „Własny biznes z work-life balance”. Są praktyczne - zapewniają konkretne umiejętności biznesowe w zakresie prowadzenia firmy oraz dają wiedzę dotyczącą założenia i prowadzenia własnej działalności. W trakcie studiów każda z uczestniczek będzie miała niepowtarzalną okazję, żeby od razu zastosować zdobyte umiejętności pod okiem doświadczonych mentorów i trenerów biznesu. Przekazywana wiedza będzie na bieżąco testowana w praktyce, zgodne z zasadą „zero niepotrzebnej teorii, 100% użyteczności”. Zajęcia wyłącznie w formie warsztatów oraz angażujących uczestników szkoleń i seminariów, poprowadzą doświadczone przedsiębiorczynie i praktycy biznesu. Studia są też szansą na nawiązanie biznesowych relacji i nowych przyjaźni, które w przyszłości mogą zaowocować w życiu zawodowym słuchaczek. - Odkryłyśmy, że kobiety, oprócz ogromnej chęci założenia własnego biznesu, mają także ogromne obawy związane z jego prowadzeniem. Lęk przed porażką hamuje je przed dalszymi krokami. Zdecydowałyśmy się więc wspierać kobiety „na starcie” tak, aby łapały wiatr w żagle i nie bały się uwierzyć w swoje możliwości – komentuje Małgorzata Smoczyńska z Akademii Kobiet Sukcesu, jedna z pomysłodawczyń studiów dedykowanych kobietom chcącym otworzyć własny biznes. - Własny biznes może być ogromną szansą dla wielu kobiet, by z powodzeniem połączyć pracę zawodową z osobistym dążeniem do samorealizacji w innych dziedzinach. Może to być ogromna szansa dla wszystkich kobiet ceniących niezależność, które chcą skoncentrować się na pracy umożliwiającej maksymalne korzystanie zarówno z własnego potencjału, jak i z życia. Otwierając nowy kierunek na Uczelni Łazarskiego chcemy umożliwić kobietom nie tylko zdobycie praktycznych umiejętności biznesowych, które mogą wykorzystać w prowadzeniu własnego biznesu, ale również pomóc im w poznawaniu i rozwijaniu własnego potencjału. Sądzę, że nowe studia podyplomowe będą doskonałą okazją, by przekonać się, że pokonywanie własnych ograniczeń jest najlepszą drogą do sukcesu, a praca zawodowa nie musi wiązać się z rezygnacją z życia osobistego – mówi dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, Dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Rekrutacja na studia trwa do 30 września 2013 roku. Zajęcia odbywają się w kameralnych, maksymalnie 20-osobowych grupach. Więcej szczegółowych informacji dostępnych jest pod adresem: http://rekrutacja.lazarski.pl/ckp/studia-podyplomowe/akademia-liderek/wlasny-biznes-z-work-life-balance/ Zapraszamy również na profil „Akademia Liderek” na facebooku, gdzie biorąc udział w konkursie „Liderka jutra” można wygrać w pełni lub częściowo dofinansowane studia „Własny biznes z work-life balance”. https://www.facebook.com/akademialiderek Kontakt dla mediów: Mira Poręba Espresso 77 Communications mail: mira.poreba@espressopr.pl tel: 697 698 404

2013-08-25
  Studia podyplomowe szansą stałego rozwoju
Zapewne wiele osób  myśli o podjęciu studiów podyplomowych, ale ciągle się waha. Sedno rozmyślań stanowi zwykle pytanie: czy warto? Trzeba jednak spojrzeć na studia podyplomowe jak na inwestycję w swój rozwój zawodowy. Popularność studiów podyplomowych wzrasta z roku na rok, co wiąże się głównie ze zmianami, jakie zachodzą na rynku pracy. Zmieniają się wymagania pracodawców i pojawia się konieczność ciągłego dokształcania się. Studia podyplomowe są rozwiązaniem, które z jednej strony pozwala podnieść swoją wartość na rynku pracy, a z drugiej daje szansę na osobisty rozwój. Nikt przecież nie chce by jego kariera zawodowa utknęła w martwym punkcie. Świadomość zdobywania nowej wiedzy, ciągłej aktywności intelektualnej, możliwość wymiany opinii jest dla wielu słuchaczy niezwykle istotna. Studia podyplomowe to także skuteczny sposób by się przekwalifikować. Nabywając nowe, często deficytowe, umiejętności i wiedzę absolwenci studiów podyplomowych stają się cennymi „nabytkami” dla pracodawców. Gdy dotychczasowe wykształcenie nie spełnia wymagań danego stanowiska, podyplomówka umożliwia dokształcenie się i w konsekwencji lepsze zarobki. Dla chcących awansować jest szansą na zdobycie przewagi konkurencyjnej, a wypalonym zawodowo daje możliwość zmiany zawodu czy branży, odświeżenia wiedzy i wprowadzenia kariery zawodowej na nowe tory. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie wychodzi naprzeciw tym potrzebom i oferuje studia, które umożliwiają połączenie specjalistycznej wiedzy z praktycznymi umiejętnościami. W bogatej ofercie znajdują się zarówno kierunki cieszące się od lat powodzeniem m.in. Marketing w sieci, Nowy Public Relations, jak i nowości. Wśród nich są m.in. Menedżer kultury i sektora kreatywnego, Logistyka czy E-learning: projektowanie, tworzenie i wdrażanie. Niewątpliwym atutem zajęć jest ich praktyczność – większość ukierunkowana jest na kreatywne ćwiczenia oraz analizę wybranych przypadków (tzw. case studies). Ponadto zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych metod takich jak: e-learning, platforma Moodle czy gry strategiczne. Studia na WSE to także szansa nawiązania kontaktów z praktykami i specjalistami z różnych branż, którzy dzielą się ze słuchaczami swoim doświadczeniam i spostrzeżeniami. Więcej informacji o studiach podyplomowych w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera można znaleźć na stronie internetowej: http://www.wse.krakow.pl/pl/studia_podyplomowe

2013-08-16
  Redefinicja stanowisk w marketingu
Marketing jest dziedziną, która zmienia się bardzo dynamicznie. Otacza nas z każdej strony i jego siłę znają również osoby niekoniecznie związane z tą branżą. Każdego dnia przyjmujemy tysiące komunikatów marketingowych, również w kontakcie z ludźmi, którzy świadomie lub nieświadomie wykorzystują elementy budowania marki własnej osoby (tzw. personalbranding). Ostatnie lata przyniosły spore zmiany w branży marketingowej – rozwój technologiczny zmienił przyzwyczajenia konsumentów i dostarczył nowych narzędzi oraz rozwiązań. Praca marketera to m.in. nieustanne śledzenie trendów i zmian, stałe dokształcanie się, by rozwijać się wraz dziedziną, jaką jest ogólnie ujmując – marketing. Pomóc w tym mogą studia podyplomowe na Uczelni Łazarskiego, a szczególności kierunki „Architekt marki” oraz „E-marketing”. Komunikacja marketingowa coraz bardziej przenosi się do Internetu. Obecnie prawie żadna kampania promocyjna nie może zostać zrealizowana bez odpowiednich narzędzi związanych z siecią. Studia podyplomowe „E-marketing” mają charakter warsztatowy, ich program zawiera m.in. opracowanie strategii zarządzania marką w Internecie, planowanie i realizację kampanii z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, gier internetowych, mailingów, social mediów, strategię pozycjonowania.Zajęcia prowadzone są tylko i wyłącznie przez praktyków z branży internetowej. Większość wykładowców to osoby zajmujące kierownicze/dyrektorskie stanowiska w różnych agencjach interaktywnych oraz firm SEO/SEM, buzz marketingowych, e-mail marketingowych, przedstawiciele największych na rynku wydawców, internetowych firm badawczych oraz firm zajmujących się tematyką usability. Studia realizowane są wspólnie z IAB Polska. W wielu firmach stanowiska, kompetencje i zakres obowiązków osób, które zajmują się zarządzaniem marką, bardzo różnią się od siebie. Rozwiązaniem tej sytuacji jest standaryzacja zakresu kompetencji oraz zdefiniowanie na nowoosoby samodzielnie zarządzającej marką w strukturach firmy. Architekt marki to osoba, która zarządza lub będzie zarządzać marką kompleksowo, na wielu poziomach i płaszczyznach - finansowej, sprzedażowej, wizualnej i rozwojowej. Do tego potrzebne są szerokie kompetencje, które zostały zdefiniowane przez specjalistów z dziedziny zarządzania marką. Architekt marki potrafić przeprowadzić proces tworzenia nowej marki i wprowadzić ją na rynek, znaleźć silne i słabe strony w już istniejących markach na podstawie zleconych badań, przygotować plan naprawczy, budować relacje między konsumentem a marką, wyznaczać kierunki rozwoju marki, zarządzać sytuacją kryzysową. Bardzo ważna jest umiejętność zarządzania rachunkiem zysków i strat, co jest podstawą w efektywnym zarządzaniu marką - Architekt marki jest pierwszym kierunkiem studiów podyplomowych w Polsce, który układa kompetencje osób zarządzających markami oraz porządkuje dziedzinę zarządzania marką z perspektywy dużej firmy. Właśnie zakończyła się pierwsza edycja studiów „Architekt marki”, która została bardzo wysoko oceniona przez studentów. Wierzymy i mamy już na to dowody, że studenci tego kierunku znacząco podnoszą swoje kompetencje i przez to są bardziej konkurencyjni na rynku pracy. - mówi Małgorzata Lisowska, kierownik studiów „Architekt marki”. Studia podyplomowe „Architekt marki” realizowane są przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Studenci na każdych zajęciach uczą się, jak trwale budować przewagę konkurencyjną marek, bez względu na to w której branży pracują lub będą pracować. Największym atutem studiów jest prowadzenie zajęć tylko przez praktyków, ekspertów w różnych dziedzinach marketingu i zarządzania marką. Więcej o kierunku Architekt Marki i Specjalista ds. e-marketingu oraz praktycznym kształceniu podyplomowym: http://rekrutacja.lazarski.pl/ckp/studia-podyplomowe/akademia-marketera/architekt-marki/ http://rekrutacja.lazarski.pl/ckp/studia-podyplomowe/akademia-marketera/e-marketing/

2013-08-02
  Średniowieczne monety odkryli polscy archeolodzy na Bornholmie
Pierwsze archeologiczne badania prowadzone przez badaczy z Instytutu Archeologii UW na zamku Hammershus w Danii na Bornholmie przyniosły znaleziska w postaci średniowiecznych szwedzkich i duńskich monet. Zamek jest jednym z największych tego typu obiektów w Skandynawii i trzecim najważniejszym zabytkiem tej kategorii w Danii. Monety okryto w najstarszej części budowli, w tzw. Tinghuset - domu sędziego. „Znaleziska doskonale wpisują się w znaną historię zamku i ją potwierdzają. Monety szwedzkie jednoznacznie poświadczają o zwierzchności szwedzkiego biskupa z Lund, który zlecił wybudowanie zamku w celu łatwiejszego ściągania podatków z podległego mu wówczas Bornholmu" – wyjaśnia PAP Janusz Janowski z Pracowni Skanerów 3D Instytutu Archeologii UW, kierownik badań. Natomiast w ostatnich dniach badań znaleziono monetę króla Danii - Fryderyka I z 1524. To zgadza się z okresem, gdy Hammershus należał do korony duńskiej. Wśród ponad 200 odkrytych zabytków znaleziono również średniowieczną kłódkę, co zdaniem archeologów potwierdza, iż w zamku przechowywano drogocenności. Oprócz tego odnaleziono również średniowieczną kostkę do gry, zdobioną płytkę kościaną oraz fragment importowanego z terenów dzisiejszych Niemiec kafla piecowego z przedstawieniem twarzy. „Wszystkie artefakty świadczą niewątpliwie o zamożności i wyrafinowanym guście mieszkańców zamku" – uważa Janowski. Jak wyjaśnia archeolog, najbardziej rozpalającym wyobraźnię odnalezionym zabytkiem jest szwedzka kula armatnia, którą znaleziono w narożniku badanego domu. „Można wysunąć przypuszczenie, iż brała ona udział w zniszczeniu zamku. Obrazu zniszczenia dopełnia duża ilość grotów strzał kuszy" – dodaje Janowski. Na prośbę duńskich konserwatorów z Kopenhagi, polscy archeolodzy zadokumentowali również za pomocą skanera 3D fragment trudno dostępnych murów zamku. Wykopaliska polskiej ekipy badaczy właśnie się zakończyły. Trwały od początku lipca i będą kontynuowane w przyszłym roku. Budowę zamku rozpoczęto 1250 r. Od zarania dziejów wyspa i zamek przechodziły z rąk szwedzkich w duńskie i odwrotnie. W 1743 r. zdecydowano się zamek rozebrać. Część surowców wykorzystano do budowy twierdzy na wyspie Christianso. Podczas wojny 30-letniej w Hammershus więziony był Corfitz Ulfeldt i Leonora Christina - przyrodnia siostra króla Fryderyka III. To m.in. w wyniku zdrady Ulfeldta i jego służby dla króla Szwecji Karola X, Dania przegrała wojnę duńsko-szwedzką (1643-1645) i podpisała niekorzystny dla siebie pokój w Bromsebro. W ten sposób umocniona Szwecja miała otwartą drogę do „potopu szwedzkiego” w 1655 r. PAP - Nauka w Polsce

2013-06-19
  Ostatni konkurs INNOTECH – 135 mln na innowacje
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłasza III i ostatni konkurs w programie Innotech, finansujący prace badawcze i ukierunkowane na opracowanie i implementacje innowacyjnych technologii, służących podniesieniu konkurencyjności polskiej gospodarki. Budżet konkursu przeznaczony dla przedsiębiorców oraz jednostek naukowych wynosi 135 mln zł. W latach 2011/2012 wydatki na prace badawczo-rozwojowe ze strony przedsiębiorców w programach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wzrosły prawie czterokrotnie. Jednak rozwój polskich technologii wymaga dalszej intensyfikacji zwłaszcza, że w ostatnich latach widoczny jest wzrost zainteresowania przedsiębiorców realizacją projektów B+R, służących budowaniu własnych przewag konkurencyjnych. Z tą myślą Narodowe Centrum Badań i Rozwoju opracowało program Innotech, którego zadaniem jest wsparcie sektora nauki i przedsiębiorstw w realizacji innowacyjnych przedsięwzięć ze szczególnym wskazaniem na obszar wysokich technologii. Dofinansowanie otrzymają projekty, obejmujące badania przemysłowe i prace rozwojowe, oraz prace ukierunkowane na opracowanie i wdrożenie innowacyjnych technologii, produktów lub usług, służących podniesieniu konkurencyjności polskiej gospodarki. Program podzielony jest na dwie ścieżki: In-Tech i Hi-Tech. Ścieżka programowa In-Tech skierowana jest do konsorcjów i centrów naukowo-przemysłowych. W ramach ścieżki Hi-Tech aplikować mogą innowacyjne przedsiębiorstwa z sektora MŚP, działające w obszarze wysokich technologii. Nabór wniosków potrwa od 1 do 30 lipca 2013 roku. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie Innotech: www.ncbr.gov.pl.

2013-06-10
  TRWA NABÓR NA STUDIA PODYPLOMOWE AKADEMIA DZIEDZICTWA 2013
Trwa nabór do VIII edycji Akademii Dziedzictwa - studiów podyplomowych, organizowanych przez MCK we współpracy z Małopolską Szkołą Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Rekrutacja potrwa do września br. Adresatem studiów są pracownicy administracji publicznej, służby ochrony zabytków, nauczyciele, muzealnicy i pracownicy placówek kulturalnych, oraz organizatorzy turystyki kulturowej. Uczestnicząc w wykładach i seminariach obejmujących zagadnienia ekonomiczne, prawne i społeczne, które tworzą podstawy nowoczesnej filozofii ochrony dziedzictwa, słuchacze przechodzą szkolenie w zakresie nowoczesnych metod ochrony dziedzictwa kulturowego i zarządzania jego zasobami. Uzupełnieniem i dużym atutem programu są warsztaty terenowe przy obiektach zabytkowych, tygodniowy obóz naukowy i końcowy objazd studyjny (koszt jest wliczony w opłatę za studia!). Dla każdego studenta jest to swego rodzaju sprawdzian i skonfrontowanie wiedzy teoretycznej zdobytej podczas studiów. Kadrę naukową Akademii stanowią wybitni specjaliści, autorzy licznych publikacji z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego i rewitalizacji zespołów zabytkowych, dyrektorzy, kuratorzy i konserwatorzy zespołów zabytkowych i kolekcji muzealnych. O prestiżu Akademii Dziedzictwa świadczą już same nazwiska wykładowców, wśród nich: prof. Andrzej Rottermund, prof. Jerzy Hausner, Paweł Jaskanis, prof. Wojciech Bałus, prof. Jacek Purchla, prof. Piotr Krasny. W skład kadry wchodzą również uczestnicy prestiżowego programu stypendialnego MKiDN Thesaurus Poloniae, prowadzący w Krakowie prace badawcze w zakresie dziedzictwa kulturowego szeroko rozumianej Europy Środkowej. W tym roku wydana zostanie przez MCK publikacja zawierająca 15 najlepszych prac dyplomowych Akademii Dziedzictwa. Program: Zajęcia prowadzone przez wybitnych specjalistów z zakresu zarządzania kulturą, ochrony dziedzictwa oraz prawa i administracji zostaną zorganizowane w ramach następujących bloków tematycznych: * Teoria dziedzictwa kulturowego * Prawne i finansowe aspekty ochrony dziedzictwa * Historia kultury i sztuki – centra i prowincje artystyczne * Przemysły kultury i formy udostępniania dziedzictwa * Marketing, promocja i komunikacja * Samorząd terytorialny, planowanie przestrzenne i prawne uwarunkowania ochrony zabytków Organizacja studiów: Program VIII edycji studiów podyplomowych Akademia Dziedzictwa 2013–2014 zostanie zrealizowany w trakcie dwóch semestrów akademickich i obejmować będzie spotkania weekendowe, składające się z wykładów, ćwiczeń i seminariów dyplomowych. Ponadto, w trakcie trwania pierwszego semestru odbędą się warsztaty terenowe z zakresu zarządzania instytucjami kultury, a po zakończeniu drugiego semestru odbędą się warsztaty terenowe z zakresu zarządzania dziedzictwem kulturowym. Studia zakończone będą obroną pracy dyplomowej. Coraz częściej prace dyplomowe dotyczą praktycznych projektów, które wdrażane są do realizacji. Przykładem tego zjawiska jest blog dobrecechy.pl, którego autorką jest Jadwiga Zając, absolwentka Akademii Dziedzictwa. Nowa platforma internetowa jest cennym źródłem wiedzy nt. rzemiosła w Krakowie w XXI w. – cennego zasobu materialnego i niematerialnego dziedzictwa miasta. Warunki ukończenia studiów: Warunkiem uzyskania dyplomu jest zaliczenie wszystkich objętych programem przedmiotów oraz przygotowanie pracy końcowej i przedstawienie jej do oceny komisji egzaminacyjnej. Po uzyskaniu pozytywnej oceny absolwenci uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie: Ochrona Dziedzictwa Kulturowego wydane przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie oraz dyplom wydany przez Międzynarodowe Centrum Kultury oraz Małopolską Szkołę Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Warunki przyjęcia: Ukończone studia wyższe na dowolnym kierunku. Warunki finansowe i organizacyjne: Koszt jednego semestru studiów wynosi 1700,00 zł. Planowana ilość uczestników: 30 osób. Zgłoszenia: Zgłoszenie powinno zawierać: podanie, wypełniony formularz zgłoszeniowy (do pobrania na stronie: http://www.mck.krakow.pl/page/vii-edycja), życiorys, kserokopię dowodu osobistego (oryginał do wglądu), kopię (odpis) dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz 3 zdjęcia. Zainteresowani zostaną pisemnie powiadomieni o terminie rozpoczęcia zajęć i ich szczegółowym harmonogramie. Więcej informacji: http://www.mck.krakow.pl/page/akademia-dziedzictwa

2013-06-04
  Nowoczesne laboratoria w południowo-wschodniej Polsce
W dniu 21 maja 2013 r. otwarto Kompleks Naukowo–Dydaktyczny Centrum Mikroelektroniki i Nanotechnologii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Uczelnia otrzymała ponad 56 mln zł dofinansowania (w tym Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ponad 47,7 mln zł oraz budżet państwa blisko 8,5 mln zł) w ramach XIII Priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Infrastruktura szkolnictwa wyższego na realizację projektu pn. Kompleks Naukowo-Dydaktyczny Centrum Mikroelektroniki i Nanotechnologii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dzięki otrzymanemu wsparciu Uniwersytet Rzeszowski zyskał nowy obiekt, w którym znajdują się laboratoria wyposażone w nowoczesną aparaturę badawczo-naukową i technologiczną. Kompleks naukowo-dydaktyczny umożliwi studentom zdobycie zarówno podstaw teoretycznych, jaki i praktycznej wiedzy w zakresie mikroelektroniki i nanotechnologii (technologie MBE, fotolitografia i litografia elektronowa, kontrola składu i powierzchni nanostruktur). W przyszłości absolwenci Uniwersytetu Rzeszowskiego zasilą rynek specjalistów z dziedziny nowych technologii. źródło: ncbir.pl

2013-05-20
  Święto robotyki podczas II Nocy Robotów PIAP
Już 24 maja w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów PIAP odbędzie się II edycja Nocy Robotów PIAP pod hasłem „Odkryj Nieznane”. To największa w Polsce impreza popularno-naukowa poświęcona zagadnieniom robotyki. Dla odwiedzających przygotowano ponad 100 atrakcji, m.in: pokaz robotów policyjnych, antyterrorystyczne maszyny rozbrajające ładunki wybuchowe, kosmiczni zwiadowcy, wyścigi robotów, roboty latające i wiele innych. Patronat główny nad wydarzeniem objęło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. II Noc Robotów PIAP to projekt społeczny i medialny, promujący innowacyjne technologie, prezentujący najnowsze osiągnięcia polskich inżynierów, naukowców w dziedzinie robotyki. To jedyna w kraju tak duża impreza popularno-edukacyjna, skierowana do przedstawicieli nauki i biznesu, inżynierów, młodzieży szkolnej i akademickiej oraz pasjonatów robotyki. Organizatorem wydarzenia jest Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, który od blisko 50 lat zajmuje się tworzeniem najnowszych technologii m.in. z dziedziny robotyki i automatyki oraz PIAP ScienTech, którego zadaniem jest upowszechnianie powstających w Instytucie wynalazków. Podczas II Nocy Robotów PIAP, która odbędzie się 24 maja 2013 r. (piątek), zarówno dorośli jak i dzieci będą mogli znaleźć wśród atrakcji coś dla siebie. W niedostępnych na co dzień wnętrzach Instytutu przywitają gości dziesiątki różnego rodzaju robotów powstających w PIAP – m.in. roboty antyterrorystyczne, rehabilitacyjne, latające i przemysłowe. Dla fanów mocnych wrażeń polecamy pokazy policji i straży pożarnej, podczas których specjalne jednostki pokażą jak roboty pirotechniczne INSPECTOR I PIAP SCOUT® rozbrajają bomby i wykrywają niebezpieczne chemiczne substancje. Te flagowe konstrukcje Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów PIAP wezmą również udział w wyścigach robotów, a o ich wynikach zadecydują odwiedzający – sterując nimi podczas biegu. Na miłośników rywalizacji będą jeszcze czekać walki robotów sumo, a także wyścigi Formuły 1, czyli line-followerów. Podczas święta robotyki nie zabraknie, niezwykle popularnych robotów humanoidalnych NAO zbliżonych swym kształtem do ludzi. Te maszyny potrafią tańczyć, śpiewać i mówić. Chętni będą mogli przejąć dowodzenie nad materią i zadecydować o ich działaniu. W Parku Robotów Latających, w powietrzu i na ziemi, będą się prezentować wojskowe drony – bezzałogowe statki latające, a quadro-, hepto-, hekto- i optokoptery – robotyczni paparazzi - sfilmują całe wydarzenie. Świat mechanicznych zwierząt reprezentować będą „Trąba Słonia”, „RoboPies”, „RoboLew” i najnowszy model „CyberRyby” – piątej generacji, pływający w ogrodowym basenie. Miłośników motoryzacji zainteresuje z pewnością obecność autonomicznego samochodu „Jurek” – innowacyjnego wynalazku studentów z Wrocławia. Przez cały czas trwania wydarzenia, przed wejściem do Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów PIAP będzie można wziąć udział w warsztatach Robot Dance. Organizatorzy nie zapomnieli o specjalnym atrakcjach dla najmłodszych, min konkurs na najlepszy RoboStrój, w którym do wygrania będą półkolonie Małego Inżyniera czy specjalne warsztaty z robotyki dla całej klasy zwycięzcy.

2013-05-12
  Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłasza konkurs Innomed
Nowe przedsięwzięcie sektorowe, finansujące prace B+R w obszarze innowacyjnej medycyny. Łączny budżet programu przeznaczony dla biznesu medycznego i jednostek naukowych wynosi 300 mln złotych. Nabór wniosków rozpocznie się 10 maja i potrwa 60 dni. Program Innomed, będący rezultatem podpisanego w ubiegłym roku porozumienia pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a podmiotami zrzeszonymi w ramach Polskiej Platformy Technologicznej Innowacyjnej Medycyny. Budżet programu wynosi  300 mln zł, z czego 195 mln zł pochodzi ze środków  NCBR, natomiast 105 mln zł stanowić będzie wkład przedsiębiorstw skupionych wokół PPTI. Nowy program skierowany jest do przedsiębiorców lub konsorcjów naukowo-przemysłowych. Konkurs przewiduje finansowanie badań naukowych, prac rozwojowych oraz wdrożeniowych w zakresie poszukiwania innowacyjnych leków, nowoczesnych metod terapeutycznych, a także nowych technologii produkcji leków generycznych. Nabór wniosków będzie trwał od 10 maja do 8 lipca br. Maksymalna wartość dofinansowania jednego projektu wynosi 10 mln zł   Wszelkie niezbędne informacje wraz z dokumentami do pobrania będą dostępne w dniu ogłoszenia konkursu na stronie: http://ncbr.gov.pl/programy-krajowe/programy-sektorowe/innomed/

2013-04-06
  ,,Dokąd zmierza Świat”
V SYMPOZJUM OGÓLNOPOLSKIE SOPOCKIE FORUM MŁODYCH pt.: ,,Dokąd zmierza Świat” W swobodnej atmosferze prezentujemy swoje dokonania i przemyślenia, bez względu na to, jaką dziedziną nauk się zajmujemy. Zapraszamy studentów studiów magisterskich, doktorantów oraz doktorów (do dwóch lat po obronie) - młodych przedstawicieli wszystkich nauk - do prezentacji swoich osiągnięć badawczych. Sympozjum składa się z dwóch bloków: nauk humanistycznych i społecznych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych. Blok nauk ścisłych i przyrodniczych odbędzie się w tym roku pod patronatem naukowym konsorcjum Polskiej Akademii Nauk – GeoPlanet. Ze względu na multidyscyplinarny charakter sympozjum abstrakty i prezentacje powinny być przygotowane w możliwie przystępny sposób dla odbiorców. MIEJSCE Instytut Oceanologii PAN w Sopocie; ul. Powstańców Warszawy 55 KOMITET NAUKOWY Prof. dr hab. inż. Janusz Pempkowiak; IO PAN/GeoPlanet; Prof. dr hab. Paweł Rowiński; IGF PAN/GeoPlanet; dr Michał Joachimczak; STN/IO PAN; dr Agata Dragan; STN/IO PAN; dr Monika Bokiniec; UG; dr Dominika Janus; UG; mgr Martin Blaszk; UG; źrodlo: geoplanet.pl

2013-03-28
  „Naukometryczna ocena dorobku naukowego uczonych i instytucji”
Z inicjatywy Wiceprezesa Polskiej Akademii Nauk - prof. dr. hab. n. med. Andrzeja Górskiego w dniu 9 kwietnia br. w Warszawie Polska Akademia Nauk we współpracy z Thomson Reuters organizuje międzynarodową konferencję pt. "Naukometryczna ocena dorobku naukowego uczonych i instytucji". Spotkanie to będzie kontynuacją poprzedniej konferencji „The past, present and future of the Impact Factor and other tools of scientometrics” z 2008 r. Sam tytuł konferencji sprzed pięciu lat sugerował potrzebę zorganizowania kolejnego wydarzenia tego typu celem podsumowania stale toczącej się w środowisku naukowym wywołującej kontrowersje  dyskusji odnośnie do rzeczywistej wartości poszczególnych wskaźników naukometrycznych, w szczególności IF, wskaźnika Hirscha, w ocenie dorobku naukowego uczonych i jednostek naukowych oraz akademickich. Konferencja adresowana jest przede wszystkim do naukowców, reprezentantów innych zawodów związanych z prowadzeniem i organizacją badań naukowych, a także do przedstawicieli prasy naukowej. Z uwagi na międzynarodowy charakter spotkania wykłady i obrady prowadzone będą w języku angielskim. Uczestnictwo jest bezpłatne. Osoby zainteresowane udziałem w konferencji są uprzejmie proszone o rejestrację poprzez wysłanie formularza zgłoszeniowego na adres: scientometrics@pan.pl Zgłoszenia przyjmujemy do 2.04.2013 r. źródło: http://www.ncbir.pl/

2013-03-17
  Konkurs PRELUDIUM 5
na projekty badawcze, realizowane przez osoby rozpoczynające karierę naukową nieposiadające stopnia naukowego doktora Na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 617 z późn. zm.) oraz uchwały Rady NCN nr 20/2013 Koordynatorzy Dyscyplin ogłaszają konkurs PRELUDIUM 5 na projekty badawcze, realizowane przez osoby rozpoczynające karierę naukową nieposiadające stopnia naukowego doktora. 1. Adresaci konkursu: 1. Z wnioskami o przyznanie środków finansowych na realizację projektów badawczych mogą występować podmioty określone w art. 10 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. 2. W ramach konkursu będą rozpatrywane projekty badawcze realizowane przez osoby rozpoczynające karierę naukową nieposiadające stopnia naukowego doktora. 2. Warunki przystąpienia do konkursu: 1. Do konkursu mogą być zgłaszane projekty badawcze obejmujące badania podstawowe w rozumieniu art. 2 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. 2. Do konkursu dopuszczeni są wnioskodawcy, którzy zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki przedstawią oświadczenie o niefinansowaniu zadań objętych wnioskiem ze środków pochodzących z innych źródeł. 3. Do konkursu kwalifikowane są te projekty badawcze, których okres realizacji jest nie krótszy niż 12 miesięcy i nie przekracza 36 miesięcy. 4. Wysokość finansowania nie może przekraczać: 1. 50 tys. zł dla projektów, których okres realizacji wynosi 12 miesięcy; 2. 100 tys. zł dla projektów, których okres realizacji wynosi 24 miesiące; 3. 150 tys. zł dla projektów, których okres realizacji wynosi 36 miesięcy. 5. Liczba osób zaangażowanych w realizację projektu nie może przekraczać trzech osób, wśród których może być tylko jeden pracownik naukowy posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, będący opiekunem naukowym lub promotorem. 6. Beneficjentem środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu nie może być opiekun naukowy lub promotor. 7. W ramach konkursu możliwy jest zakup aparatury naukowo-badawczej, której koszt całkowity nie przekracza 30% wysokości wnioskowanych środków na realizację projektu. 8. Koszty pośrednie nie mogą przekraczać 30% wnioskowanych kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów aparatury. Wysokość kosztów pośrednich nie może ulec zwiększeniu w trakcie realizacji projektu. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://www.ncn.gov.pl źródło:http://www.ncn.gov.pl

2013-02-25
  Trzej profesorowie członkami honorowymi Polish-American Medical Society
Były minister zdrowia prof. Grzegorz Opala, wieloletni prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego prof. Ryszard Poręba oraz hematolog prof. Mariusz Ratajczak zostali we wtorek w Chicago wyróżnieni tytułami honorowych członków Polish-American Medical Society. Profesorowie Opala i Poręba to wieloletni wykładowcy Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, trzeci wyróżniony - prof. Mariusz Ratajczak z University of Louisville – jest jednym z najczęściej cytowanych naukowców polskich. Liczące ok. 400 członków Polish – American Medical Society - Związek Lekarzy Polskich w Chicago powstał w 1946 roku, by wzmocnić pozycję lekarzy – imigrantów w ich zawodowym środowisku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest uważany za jedno z najważniejszych tego typu stowarzyszeń poza granicami Polski. Związek wielokrotnie angażował się w działania na rzecz Polski i Polonii. Jest członkiem Chicago Medical Society, Kongresu Polonii Amerykańskiej, Federacji Polonijnych Organizacji Medycznych. „To dla nas ogromne wyróżnienie. Doceniono dorobek prof. Opali jako ministra zdrowia i neurologa wieku podeszłego i moje działania na rzecz postępu w położnictwie i ginekologii oraz edukacji medycznej w Polsce” – powiedział PAP prof. Poręba, który od wielu lat działa też na rzecz współpracy polskiego środowiska medycznego z Polonią medyczną na całym świecie. Efektem takich działań są m.in. staże dla młodych polskich lekarzy w renomowanych światowych ośrodkach. Liczące ok. 400 członków Polish – American Medical Society - Związek Lekarzy Polskich w Chicago powstał w 1946 roku, by wzmocnić pozycję lekarzy – imigrantów w ich zawodowym środowisku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest uważany za jedno z najważniejszych tego typu stowarzyszeń poza granicami Polski. Związek wielokrotnie angażował się w działania na rzecz Polski i Polonii. Jest członkiem Chicago Medical Society, Kongresu Polonii Amerykańskiej, Federacji Polonijnych Organizacji Medycznych.

2013-01-27
  Konkurs GEKON – Generator Koncepcji Ekologicznych
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłaszają konkurs GEKON - Generator Koncepcji Ekologicznych, w ramach partnerskiego programu. To pierwsze w Polsce wspólne przedsięwzięcie, które kompleksowo finansuje projekty innowacyjnych i ekologicznych technologii - od koncepcji badawczej do ich wdrożenia. Na badania naukowe, prace rozwojowe, ich implementację obie instytucje przeznaczą łącznie 400 mln złotych. Aby sprostać tym oczekiwaniom przepisom Unii Europejskiej i światowym trendom w dziedzinie ochrony środowiska Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisały porozumienie o wspólnym przedsięwzięciu finansowania prac B+R i wdrożenia technologii przyjaznych środowisku o nazwie GEKON – Generator Koncepcji Ekologicznych. Obie instytucje przeznaczyły na program po 200 mln złotych. Te środki przez najbliższe 4 lata (2012-2016) pomogą w opracowaniu co najmniej trzydziestu technologii, innowacyjnych w skali międzynarodowej. Nowoczesne rozwiązania dadzą szansę na skuteczną rywalizację polskich firm z zagranicznymi przedsiębiorcami. Po etapie prac badawczo rozwojowych przynajmniej 10 z nich zostanie wdrożonych do produkcji. Dofinansowanie projektów mogą otrzymać przedsiębiorcy i konsorcja naukowo-przemysłowe w następujących 5 obszarach: >Środowiskowe aspekty pozyskiwania gazu niekonwencjonalnego >Efektywność energetyczna i magazynowanie energii >Ochrona i racjonalizacja wykorzystania wód >Pozyskiwanie energii z czystych źródeł >Nowatorskie metody otrzymywania paliw, energii i materiałów z odpadów oraz recyklingu odpadów. Budżet przeznaczony na dofinansowanie projektów wyłonionych w pierwszym konkursie Programu GEKON wynosi 280 mln zł, w tym: 1.na fazę badawczo-rozwojową - 120 mln zł; 2 na fazę wdrożeniową - 160 mln zł (ta cześć alokacji przeznaczona jest dla wszystkich konkursów ogłaszanych w ramach programu GEKON). Współpraca obu instytucji przy programie GEKON pozwoli na większe zintegrowanie potencjału nauki i biznesu w ciągu najbliższych lat. Szczegółowe informacje o programie znajdują się na stronie: http://program-gekon.pl/ Jestem przekonany, że doświadczenia, które już wkrótce zbierzemy w tym programie, pozwolą nam w przyszłości rozwijać kierunek badań proekologicznych z jeszcze większą dynamiką - zapewnia prof. K. J. Kurzydłowski. Źródło: http://www.ncbir.pl

2013-01-10
  II NOC BIOLOGÓW
Idea Nocy Biologów narodziła się na Wydziale Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, podczas licznych spotkań otwartych dla społeczności miasta i regionu. Tysiące odwiedzających nas dzieci, młodzieży i dorosłych było zachętą do zorganizowania w całej Polsce wspólnej akcji. Propozycję tę w 2011 roku z entuzjazmem przyjęła Konferencja Dziekanów Wydziałów Przyrodniczych Uniwersytetów Polskich. Pierwsza Noc Biologów odbyła się w 2012 roku, w piątek, 13 stycznia, i przyciągnęła do 16 jednostek w całym kraju około 16-20 tysięcy gości. Noc Biologów zaplanowano na piątek w ośrodkach naukowych w całej Polsce. Wydział Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM) oraz Ogród Botaniczny tegoż uniwersytetu przygotowali w ramach Nocy Biologów ponad sto wykładów wystaw, prezentacji warsztatów i pokazów. Tematem jednego z wykładów brzmi: „Mrówki: Czego możemy nauczyć się od społeczności istniejącej 100 mln lat dłużej od nas?”. Naukowcy postarają się odpowiedzieć na pytania: Jak demokratycznie podejmować decyzje przy milionie głosujących? Jak skutecznie komunikować się w świecie, w którym nie ma Internetu i telefonów komórkowych? Jak skolonizować niemalże cały świat będąc wielkości ziarnka ryżu? źródło: PAP - Nauka w Polsce

« 1 2 3 4 5 6 7 8
Wyróżnione